- profesor uczelni
Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się!
Sekretariat
telefon: 18 26 10 717
iht@ppuz.edu.plDział Nauczania
telefon: 18 26 10 731
dos@ppuz.edu.pl
HomeKandydatKierunki studiówStudia I stopniaTurystyka i rekreacja
Uczelnia
Turystyka i rekreacja
Kierunek studiów
Turystyka i rekreacja
Studia I stopnia (licencjackie), 6 semestrów (3-letnie), tryb stacjonarny (dzienny), profil praktyczny
Od roku akademickiego 2021/22, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy, wdrażamy nowy program studiów, ukierunkowany na kształcenie specjalistów z zakresu zarządzania w turystyce i rekreacji.
Obecny, nowy program studiów uwzględnia w treściach kształcenia najnowsze rozwiązania dotyczące zarządzania w sektorze hotelarsko-gastronomicznym (HoReCa) oraz regionach turystycznych, a także postępującą cyfryzację branży turystycznej. Daje również pełne kwalifikacje do prowadzenia własnego biznesu (w tym e-biznesu) turystycznego.
Obserwując bieżące trendy dotyczące turystyki i rekreacji, w tym wzrost świadomości społecznej w zakresie dbałości o zdrowie, sprawność fizyczną i sylwetkę, rosnącą popularność turystyki aktywnej oraz plenerowych form rekreacji, realizujemy zajęcia z zakresu terenoznawstwa, turystyki aktywnej (z elementami turystyki przygodowej), animatora czasu wolnego, nordic walking, masażu, fitness i sportów zimowych.
Naszym drogowskazem są potrzeby przedsiębiorstw turystycznych, zlokalizowanych w regionie Podhala oraz sąsiadujących z nim obszarów Małopolski. Główny obszar kształcenia praktycznego stawia przed pracownikami branży turystycznej wysokie wymagania, gdyż dzięki unikatowym walorom jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych w kraju i za granicą.
Nawiązanie kontaktów z pracodawcami już na etapie realizacji praktyk niejednemu z naszych studentów ułatwiło znalezienie dobrej pracy w zawodzie.
Oprócz dyplomu, studenci mogą zdobyć siedem bezpłatnych, dodatkowych uprawnień i certyfikatów m.in. w zakresie narciarstwa zjazdowego, fitness, ćwiczeń siłowych, nordic walking, pilotażu wycieczek międzynarodowych, a także animatora czasu wolnego.
Studenci działają w Podhalańskim Kole Naukowym Turystyki, gdzie mogą rozwijać swoje zainteresowania naukowe, wymieniać się między sobą doświadczeniami i prezentować wyniki własnych prac badawczych.
Perspektywy zawodowe
Wszystko, co musisz wiedzieć
Nasi absolwenci są przygotowani do podjęcia własnej działalności gospodarczej w branży turystycznej oraz pracy na różnych stanowiskach – włącznie z kadrą zarządzającą – m.in. w następujących jednostkach:
- hotelach, ośrodkach wypoczynkowych i innych obiektach branży HoReCa;
- biurach podróży;
- w centrach wellness&spa, odnowy biologicznej;
- ośrodkach i klubach sportowych i rekreacyjnych, centrach rekreacji;
- organach administracji rządowej i samorządowej wszystkich szczebli.

Kadra dydaktyczna
Nasz zespół
- koordynator kierunku turystyka i rekreacja
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- wykładowca
- wykładowca
- starszy wykładowca
Nauczyciele akademiccy
Wysoki poziom kształcenia zapewniają specjaliści w dziedzinie turystyki i rekreacji. Wykładowcy posiadają tytuły i stopnie naukowe, a także szereg państwowych uprawnień do prowadzenia zajęć praktycznych w zakresie różnych form turystyki (uprawnienia przewodnika górskiego i pilota wycieczek) oraz rekreacji (uprawnienia trenerskie i instruktorskie).

dr Katarzyna Ceklarz
starszy wykładowca
Wykształcenie
- Doktorat w dziedzinie etnologii na Wydziale Historycznym UJ. Praca zdobyła nagrodę w konkursie na najlepsza pracę doktorską o tematyce górskiej, opublikowana pt. Sebastian Flizak. Etnograf i ludoznawca na tle swojej epoki (Kraków 2019);
- Studia magisterskie z etnologii na Wydziale Historycznym UJ. Praca magisterska została opublikowana w formie książkowej pt. Monografia Muzeum im. Wł. Orkana w Rabce (Rabka-Zdrój 2010);
- Studia z socjologii na Wydziale Filozoficznym UJ. Praca dyplomowa została opublikowana w formie artykułu pt. Pamięć społeczna Józefa Kurasia „Ognia” na Podhalu” w książce Wokół legendy „Ognia”. Opór przeciw zniewoleniu: Polska – Małopolska – Podhale 1945–1956 (Nowy Targ 2008).
Doświadczenie
- Pedagog.
- Muzeolog.
- Autorka m.in. podręcznika o etnografii Babcyne korole. Z etnografii południowej Polski (Kraków 2012), książki Czary Góralskie. Magia Podtatrza i Beskidów Zachodnich (Zakopane 2014, wspólnie z Urszulą Janicką-Krzywdą) oraz wielu artykułów zamieszczanych w naukowych i lokalnych wydawnictwach. Publikuje m.in. w „Wierchach”, „Roczniku Babiogórskim”, „Zeszytach Rabczańskich”, „Almanachu Nowotarskim”, „Tatrach”. Od 2019 r. pracuje w Zarządzie Głównym Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, jest redaktorką naczelną serii wydawniczej „Archiwum Etnograficzne” PTL oraz serii monografii pt. „Kultura ludowa Górali” w której ukazało się już 9 tomów.
- Współzałożycielka Stowarzyszenia Kulturowy Gościniec z siedzibą w Rabce-Zdroju (obecnie pełni funkcje sekretarza).
- Jest przewodnikiem beskidzkim i tatrzańskim, pilotem wycieczek oraz instruktorem narciarstwa.
- Jako ekspert współpracuje z wieloma instytucjami kultury i samorządami.
- Członek organizacji naukowych, krajowych i międzynarodowych: PTTK (od lat 90.); Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (od 2014).
Osiągnięcia
Została uhonorowana:
- Odznaczeniem „Zasłużony dla kultury polskiej” (2016);
- Statuetką „Zasłużony dla kultury Górali Kliszczackich” (2017) przyznawaną przez Związek Podhalan;
- „Medalem Pamiątkowym Podhala” przyznawanym przez Starostwo Powiatowe w Nowym Targu (2020);
- Tytułem „Osobowość Rabki-Zdroju” (2021);
- Tytułem „Wierchowej Orlicy” (2021);
- Nagrodą Rektora PPUZ (w roku 2018, 2020, 2021).
- katarzyna.ceklarz@ppuz.edu.pl

dr Agnieszka Janas
starszy wykładowca
Wykształcenie
- Doktor nauk ekonomicznych w dziedzinie nauk o zarządzaniu, specjalność informatyka ekonomiczna, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Autorka rozprawy doktorskiej pt. Komputerowe wspomaganie doskonalenia baz wiedzy systemów konwersacyjnych w oparciu o analizę treści rozmów biznesowych.
Doświadczenie
- Autorka i współautorka kilkunastu publikacji naukowych.
- Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych.
- Uczestnik projektu “Nowe Media i Technologie wiedzy” – projekt realizowany we współpracy Uniwersytetu Ekonomicznego i Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.
- Współorganizator konferencji naukowych, również międzynarodowych.
- Dodatkowe kwalifikacje: dyplom studium pedagogicznego, ukończone kursy z zakresu obsługi takich systemów informatycznych jak: Microsoft Dynamics AX, platforma e-learningowa Moodle, system rezerwacyjny SART, system VERSUM.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na zagadnieniach związanych z systemami komunikującymi się w języku naturalnym, zastosowaniem nowych technologii w turystyce, wybranych aspektach zarządzania i funkcjonowania przedsiębiorstw oraz nowoczesnych formach marketingu.
- agnieszka.janas@ppuz.edu.pl

dr Adam Mroczka
starszy wykładowca
Wykształcenie
- Stopień doktora nauk o kulturze fizycznej uzyskał po obronie rozprawy pt. Bioklimat Krakowa w kontekście zespołu termicznego na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie.
- Ukończył studia magisterskie na kierunku geografia na Uniwersytecie Jagiellońskim.
Problematyka badawcza: środowiskowe uwarunkowania turystyki i rekreacji, walory i atrakcyjność turystyczna, turystyka na obszarach chronionych, turystyka kwalifikowana a środowisko naturalne, agroturystyka, zagospodarowanie i rozwój zrównoważony w turystyce, klimat a człowiek i środowisko.
Doświadczenie zawodowe
- W latach 2008-2012 Dyrektor Instytutu Turystyki i Rekreacji PPUZ.
- Instruktor żeglarstwa PZŻ.
- Instruktor narciarstwa zjazdowego PZN.
- Sternik motorowodny.
- Uprawia windsurfing i pływanie.
- Uprawnienia „Organizatora turystyki” PTTK. „Audytor wewnętrzny” na przeprowadzanie audytów według norm ISO 9000 i ISO 14000 (ochrona środowiska).
- Prowadził zajęcia dla studentów zagranicznych w ramach programu ERASMUS (AWF Kraków) i NRA.
- Wieloletni współpracownik BP Oost Europa Reizen z Nijmegen (Holandia) i Towarzystwa Gimnastycznego „Sokół” z Krakowa (organizacja narciarskich i żeglarskich obozów szkoleniowych).
- Członek komisji egzaminacyjnych na stopnie narciarskie i żeglarskie.
- Pełnił funkcje KWŻ (Kierownika Wyszkolenia Żeglarskiego).
- Członek kadry AWF kursów szkoleniowych w zakresie narciarstwa biegowego.
- Absolwent warsztatów szkoleniowych „Funduszu Know-How” z Wielkiej Brytanii (rozwój zrównoważony).
- Wziął udział w seminariach bolońskich (ocena programowa szkolnictwa wyższego) i regionalnych dla doradców zawodowych i szkolnych.
- Zdał egzamin państwowy z języka angielskiego.
Nagrody
- Laureat Nagrody Miasta Krakowa „W dziedzinie nauki i techniki” (1988).
- Odznaczony „Srebrną Odznaką Miasta Krakowa”.
- Odznaczony „Medalem Komisji Edukacji Narodowej”.
- adam.mroczka@ppuz.edu.pl

dr Małgorzata Muszyńska-Kurnik
starszy wykładowca
Wykształcenie
- doktor nauk o kulturze fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie;
- studia podyplomowe: samorząd Polski w Unii Europejskiej;
- magister stosunków międzynarodowych, Wydziału Politologii Uniwersytetu Warszawskiego;
- licencjat ekonomii, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa w Warszawie;
- licencjat turystyka i rekreacja, Akademia Wychowania Fizycznego w Warszawie.
Obszar zainteresowań naukowych: turystyka na obszarach chronionych, turystyka aktywna, współpraca międzynarodowa, psychologia pozytywna.
Doświadczenie
- Inicjator i koordynator programu Erasmus, PO WER, Erasmus+ w PPUZ w Nowym Targu w latach 2010-2020.
- Członek Rady Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki; Członek Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia na kierunku turystyka i rekreacja.
- Tutor Akademicki.
- Redaktor artykułów i monografii naukowych w recenzowanych i punktowanych czasopismach.
- Organizator imprez rekreacyjnych dla różnych grup wiekowych i konferencji naukowych.
- Uczestnik czynny i bierny w wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konferencji naukowych oraz projektach międzynarodowych.
- Wielokrotna laureatka Nagrody Rektora PPUZ (PPWSZ) za działalność organizacyjną.
- Dodatkowe kwalifikacje: ekspert ds. opiniowania projektów EWT.
- Dodatkowe uprawnienia: przygotowanie studium wykonalności, dydaktyk medialny, konsultant ds. e-learning, sternik jachtowy.
- Kursy: technologie informatyczne, badanie rynku i testowanie produktów, tworzenie aplikacji na Androida dla nie programistów, event manager, manager marketingu i reklamy w sieci, sacrum w edukacji, design thinking, lean management.
- Instruktor rekreacji ruchowej o specjalności: nordic walking, pływanie, narciarstwo zjazdowe.
- malgorzata.muszynska@ppuz.edu.pl

mgr Iwona Hodorowicz
wykładowca
Wykształcenie
- Ukończyła studia doktoranckie w Instytucie Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego;
- Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie;
- Absolwentka studiów podyplomowych z zakresu prawa autorskiego, wydawniczego i prasowego na Uniwersytecie Jagiellońskim.
- Absolwentka studiów podyplomowych – Zarządzanie biznesem turystycznym i restauracyjnym w Wyższej Szkole Biznesu – National Louis University w Nowym Sączu.
Zainteresowania naukowe: historia przewodnictwa turystycznego na Podhalu, ekoturystyka i ekologiczne zastosowania w hotelarstwie, turystyka religijna, inwentaryzacja obiektów sakralnych na terenie Podhala i ich przestrzenne rozmieszczenie, mała architektura sakralna Podhala, krajobraz kulturowy i sakralny.
Obejmowane stanowiska
- Opiekun Podhalańskiego Koła Naukowego Turystyki;
- Członek Rady Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki;
- Członek Kolegium Redakcyjnego Almanachu Nowotarskiego;
- Członek Podhalańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Nowym Targu.
Doświadczenie
- Organizator imprez turystycznych dla różnych grup wiekowych, konferencji i wydarzeń o charakterze naukowym.
- Redaktor kilku monografii oraz autor kilkudziesięciu artykułów naukowych.
- Dodatkowe kwalifikacje: organizator gier miejskich, instruktor nordic walking, pilot wycieczek, Trener Branżowych Symulacji Biznesowych REVAS.
- Pokój: 341
- iwona.hodorowicz@ppuz.edu.pl
- Dyżury
Sekretariat
Sekretariat Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki

lic. Małgorzata Gozdyra
samodzielny referent ds. administracyjnych
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 08:00 | 16:00 |
Wtorek | 08:00 | 16:00 |
Środa | 08:00 | 16:00 |
Czwartek | 08:00 | 16:00 |
Piątek | 08:00 | 16:00 |
Dział Nauczania - obsługa studenta

mgr Marta Borowicz
samodzielny referent ds. administracyjnych
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 08:00 | 16:00 |
Wtorek | 08:00 | 16:00 |
Środa | 08:00 | 16:00 |
Czwartek | 08:00 | 16:00 |
Piątek | 08:00 | 16:00 |
Plany studiów
Katalog przedmiotów - Sylabusy
Praktyki zawodowe
Praktyki zawodowe dla rocznika rozpoczynającego kształcenie w roku akademickim 2019/2020
Praktyki zawodowe dla rocznika rozpoczynającego kształcenie w roku akademickim 2020/2021
- PRAKTYKA WDROŻENIOWA SEM. II (50h)
- PRAKTYKA WDROŻENIOWA SEM. III (50h)
- PRAKTYKA ZAWODOWA OGÓLNA (180h)
- PRAKTYKA ZAWODOWA SPECJALIZACYJNA (680h)
Praktyki zawodowe dla rocznika rozpoczynającego kształcenie w roku akademickim 2021/2022
Egzamin dyplomowy
Dyplomowanie krok po kroku – instrukcja dla studenta
Przed końcem V semestru otrzymasz pulę zagadnień do egzaminu dyplomowego. Semestr VI przeznacz na szczegółowe opracowanie zagadnień w celu przygotowania się do egzaminu dyplomowego. Podczas nauki możesz liczyć na wsparcie wykładowców, w szczególności opiekuna roku.
Najpóźniej w dniu egzaminu dyplomowego złóż w Dziale Nauczania (pok. 227):
- dziennik praktyk zawodowych – w przypadku, jeżeli nie został wcześniej złożony, (dziennik może zostać dostarczony przed egzaminem również pocztą tradycyjną na adres: PPUZ w Nowym Targu, Dział Nauczania pok. 227, ul. Kokoszków 71, 34-400 Nowy Targ);
- wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć (jeżeli takie posiadasz). Wniosek może być przesłany w wersji elektronicznej na adres: joanna.huzior@ppuz.edu.pl.
WAŻNE! Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych dokumentów oznacza brak możliwości przystąpienia do egzaminu dyplomowego.
PAMIĘTAJ TEŻ, że warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest uregulowanie należności finansowych wobec uczelni oraz zwrotu książek w bibliotece.
Po dodaniu pliku z pracą oraz wypełnieniu wszystkich informacji dotyczących dyplomowania, a także odznaczeniu wszystkich wymaganych oświadczeń zarówno w Wirtualnej Uczelni jak i w pracy dyplomowej student niezwłocznie powiadamia e-maliowo lub telefonicznie pracownika Sali Obsługi Studenta: 18-26-107-28 agnieszka.kolasa@ppuz.edu.pl
Po egzaminie dyplomowym
Po egzaminie dyplomowym otrzymasz zaświadczenie o złożeniu egzaminu dyplomowego, które będzie zawierać ocenę oraz informację o uzyskanym tytule. Zaświadczenie ma charakter tymczasowy i jest ważne do chwili wystawienia przez Uczelnię oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Jeżeli będziesz potrzebować zaświadczenia o średniej z całości studiów lub średniej za ostatni rok studiów, potrzebnych do rekrutacji na innej uczelni, zwróć się do Działu Nauczania (pok. 227) z drukiem obowiązującym na tej uczelni. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, ponieważ druk podpisuje Dyrektor Instytutu, który ma mnóstwo obowiązków.
Dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów jest dyplom wraz z suplementem. Suplement do dyplomu odbierzesz w pok. 227, a dyplom w pok. 226.
Jeżeli będziesz potrzebować dodatkowy dyplom w języku angielskim, złóż w Dziale Nauczania podanie z prośbą o wydanie takiego dyplomu. Szczegółowe informacje uzyskasz pod nr tel. (18) 26-10-700.
Komunikat
Osoby, które ukończyły następujące kursy, proszone są o dostarczenie zdjęcia w formacie 35 mm x 45 mm (na odwrocie podpisane imieniem i nazwiskiem wraz z datą urodzenia) do pokoju 223 a.
Nazwa kursu | Zdjęcie | Uzyskany dokument |
Animator czasu wolnego | nie- wymagane | certyfikat |
Kurs pilota wycieczek | 1 szt. | legitymacja |
Kurs instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością narciarstwo zjazdowe | 1 szt. | legitymacja |
Kurs instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością fitness nowoczesne formy gimnastyki | 1 szt. | legitymacja |
Kurs instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością fitness ćwiczenia siłowe | 1 szt. | legitymacja |
Prosimy by jedna osoba do tego wyznaczona (np. starosta) zebrała zdjęcia oraz dostarczyła je do pokoju 223 a.
Dokumenty do pobrania
Regulamin egzaminu dyplomowego
Regulamin studiów PPUZ w Nowym Targu
Katalog osiągnięć studenta wpisywanych do suplementu
Wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim do dnia obrony (pdf,word)
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim po obronie (pdf,word)