- profesor
Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się!
Sekretariat
tel. 18 26 10 717
iht@ppuz.edu.plDział Nauczania
tel. 18 26 10 731
dos@ppuz.edu.pl
Uczelnia
Sport
Kierunek studiów
Sport
Studia I stopnia (licencjackie), 6 semestrów (3-letnie), tryb stacjonarny (dzienny), profil praktyczny.
Celem kształcenia na kierunku sport jest opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, ze szczególnym uwzględnieniem sportu, który pozwala oddziaływać na osobowość i organizm człowieka, w celu zaspokojenia jego potrzeb w zakresie rozwoju motorycznego oraz potrzeb związanych z uczestnictwem w działalności sportowej.
Uzyskana wiedza i nabyte umiejętności przygotowują absolwenta do programowania, organizowania, realizacji i wspomagania różnymi środkami (żywienie, odnowa biologiczna) procesu szkolenia sportowego oraz zarządzania organizacjami sportowymi.
Absolwent zdobywa tytuł licencjata w zakresie sportu oraz ma możliwość nabycia dodatkowych uprawnień zawodowych:
- instruktora/ trenera sportu w wybranej dyscyplinie,
- instruktora/ trenera przygotowania motorycznego w sporcie,
- instruktora odnowy biologicznej,
- instruktora żywienia i suplementacji w sporcie,
- managera sportu.
Studenci mogą realizować swoje pasje w wybranych przez siebie sekcjach Akademickiego Związku Sportowego, np. gier sportowych, narciarstwa czy wspinaczki.
Perspektywy zawodowe
Wszystko, co musisz wiedzieć
Interdyscyplinarna wiedza i umiejętności oraz kompetencje specjalistyczne, umożliwiają absolwentowi podjęcie pracy w prywatnych, społecznych i publicznych instytucjach sportowych: klubach oraz związkach sportowych, a także instytucjach samorządowych i państwowych odpowiedzialnych za sport.

Kadra dydaktyczna
Nasz zespół
- zastępca dyrektora Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki
- dyrektor Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki
- starszy wykładowca
- kierownik Zakładu Wychowania Fizycznego i Sportu
- wykładowca
- wykładowca
Nauczyciele akademiccy
Zajęcia prowadzą specjaliści z zakresu nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej, uznani trenerzy oraz instruktorzy.

prof. dr hab. Tadeusz Ambroży
profesor
Data i miejsce urodzenia – 30 marca 1964 r. Myślenice
Wykształcenie, uzyskane stopnie naukowe i stanowiska
- 2022 – profesor nauk o kulturze fizycznej – stanowisko profesora w AWF w Krakowie, stanowisko profesora w PPUZ w Nowym Targu
- 2022 – rok ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Administracja publiczna w Instytucie Studiów Podyplomowych w Warszawie
- 2022 – rok ukończenia studiów podyplomowych w zakresie w Bezpieczeństwo Narodowe i zarządzanie kryzysowe w Instytucie Studiów Podyplomowych w Warszawie
- 2019 – stanowisko profesora uczelni w AWF w Krakowie, w Zakładzie Teorii Sportu i Antropomotoryki
- 2009 – profesor nadzwyczajny (mianowanie) w AWF w Krakowie, w Zakładzie Gimnastyki i Tańca.
- 2008 – doktor habilitowany nauk o kulturze fizycznej.
- 2002 – rok ukończenia studiów podyplomowych w zakresie ju-jitsu (trener ju-jitsu) w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie
- 2001 – rok ukończenia studiów podyplomowych w zakresie Organizacji i Zarządzania Sportem (menedżer sportu) w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
- 1997 – doktor nauk o kulturze fizycznej – stanowisko adiunkta (od 1998) w AWF w Krakowie.
- 1989 – magister wychowania fizycznego – stanowisko asystenta (od 1988) w Zakładzie Gimnastyki AWF w Krakowie.
- 1991 – rok ukończenia studiów na kierunku wychowanie fizyczne w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, specjalność trenerska.
- 1989 – rok ukończenia studiów na kierunku wychowanie fizyczne w Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, specjalność nauczycielska.
Pełnione funkcje
- Od 2020 – Dyrektor Instytutu Nauk o Sporcie AWF w Krakowie.
- 2017-2020 – Kierownik Zespołu Przedmiotowo-Dydaktycznego Teorii Sportu w Zakładzie Teorii Sportu i Antropomotoryki w Instytucie Sportu AWF w Krakowie.
- 2016-2017 – Zastępca dyrektora ds. nauki w Instytucie Sportu AWF w Krakowie.
- 2016-2020 – Dyrektor Instytutu Nauk Humanistyczno-Społecznych i Turystyki w Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu.
- 2015-2016 – Zastępca dyrektora Instytutu Nauk Humanistyczno-Społecznych i Turystyki ds. nauki i rozwoju w Podhalańskiej Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Nowym Targu.
- 2013-2016 – Kierownik Zakładu Gimnastyki i Tańca w Instytucie Sportu AWF w Krakowie.
- 2008-2013 – Kierownik Katedry Gimnastyki AWF w Krakowie.
Praca naukowa i promocja kadr naukowych
- Autor lub współautor ponad 300 prac naukowych (ponad 6000 pkt. MNiSW/MEiN oraz ponad 150 IF, Indeks Hirscha 13), 12 monografii, 4 podręczników oraz redaktor 4 monografii naukowych.
- Współautor 7 patentów i 2 wzorów użytkowych.
- Kierownik lub wykonawca badań naukowych realizowanych w ramach 18 projektów naukowych.
- Promotor 5 obronionych prac doktorskich.
- Recenzent 7 przewodach doktorskich i 2 postępowaniach habilitacyjnych.
Praca dydaktyczna w Uczelni
- Prowadzenie wykładów i ćwiczeń z teorii i metodyki gimnastyki, kulturystyki, sportów walki oraz teorii sportu i zarządzania w sporcie.
- Promotorstwo ponad 60 prac magisterskich i wielu licencjackich.
- Prowadzenie zajęć w ramach kursów instruktorskich i trenerskich.
Członkostwo w towarzystwa naukowych
- Od 2010 – członek Fédération Internationale d’Education Physique,
Przewodniczący Sekcji Polskiej. - Od 2010 – członek Stowarzyszenie Naukowe Idōkan Polska.
- Od 2000 – członek European Association for Security (2000-2016 wiceprezes zarządu, a obecnie Członek Rady Naukowej.
Działalność w innych organizacjach
- Od 2017 – Komisja Dan Polskiego Związku Ju-Jitsu, Przewodniczący.
- 2014–2017– Kolegium Dan Polskiego Związku Ju-Jitsu, V-ce Przewodniczący.
- Od 2011 – Polska Federacja Sportu Powszechnego, Prezes Zarządu.
Uzyskane nagrody i odznaczenia
- 2019 – tytuł Full Professor wydany przez World Federation Street Self Defense.
- 2018 – honorowy Profesor Wyższej Szkoły Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego „Apeiron” w Krakowie nadany uchwałą Senatu.
- 2017 – Medal Expert – Profesor nr 14 przyznany przez European JUJUTSU and KOBUDO Committee.
- 2017 – Profesor International Personnel Academy w Kijowie, przyznany przez Radę Akademicką IPA.
- 2016 – Tytuł Professor In Budo, wydany przez World International Combat Martial Arts Society.
- 2016 – Medal Honorowy za Zasługi dla Polskiego Związku Ju-Jitsu przyznany uchwałą Zarządu PZJJ za rozwój ju-jitsu w Polsce.
- 2015 – honorowy Doktorat z filozofii Sztuk Walki, wydany przez University of World International Combat Martial Arts Society.
- 2015 – honorowa Złota Odznaka PZJJ
- 2015 – Srebrny Krzyż Zasługi.
- 2015 – honorowy tytuł Profesora Sztuk i Sportów Walki PZJJ.
- 2005 – Brązowy Krzyż Zasługi.
- Nagrody Rektora AWF w Krakowie za osiągnięcia w pracy naukowej.
Posiadane uprawnienia w zakresie dyscyplin sportu
- Trener judo – trener klasy mistrzowskiej (2009).
- Trener ju-jitsu – trener klasy mistrzowskiej (2013).
- Trener gimnastyki – trener klasy pierwszej (2000).
- Trener karate, boksu, pływania i kulturystyki.
- Osobisty doradca treningowy – trener personalny (2012).
- Menedżer sportu (2001).
- Instruktor żeglarstwa (1988) i narciarstwa (2000).
- Sędzia międzynarodowy ju-jitsu/karate (1993).
- Kapitan jachtowy i motorowodny (2015).
- Ratownik WOPR (1984), Instruktor ratownictwa wodnego (2015).
- Stopień mistrzowski 10 dan ju-jitsu (2015).
- tadeusz.ambrozy@ppuz.edu.pl

dr Paweł Gąsior
zastępca dyrektora Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki
Wykształcenie
- W 2012 r. uzyskał stopień doktora nauk o kulturze fizycznej w Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie;
- W 2002 r. ukończył studia magisterskie na kierunku wychowanie fizyczne w Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie;
- W 2008 r. ukończył studia podyplomowe na kierunku edukacja obronna na Uniwersytecie Pedagogicznym im. KEN w Krakowie.
Doświadczenie
- Członek Senatu.
- Wiceprezes Zarządu KU AZS.
- Autor publikacji z zakresu teorii treningu sportowego.
- Trener przygotowania motorycznego w sporcie, współpracuje z zawodnikami najlepszymi w Polsce (z dyscyplin motocyklowych, narciarstwa i hokeja na lodzie).
Dodatkowe kwalifikacje
- Promotor pomocniczy dysertacji doktorskiej.
- Trener przygotowania motorycznego w sporcie.
- Instruktor Polskiego Związku Kickboxingu.
- Instruktor narciarstwa.
- Instruktor snowboardu (PZS).
- Instruktor narciarstwa biegowego.
- Instruktor kulturystyki.
- Trener nordic walking (Thera band Academy).
- Trener treningu respiracyjnego SpiroTiger (Rehalab Akademy).
- Trening funkcjonalny w sporcie (Remigiusz Rzepka).
- Trening okluzyjny (MadUp).
- Integracja sensomotoryczna i korekcja wad postawy w wodzie (Thera Band Academy).
- Diagnostyka poziomu siły eksplozywnej za pomocą MyoTest (Rehalab Akademy).
- Kurs masażu klasycznego.
- Młodszy ratownik WOPR.
- Mediator sądowy.
- Biegły sądowy z zakresu wypadków narciarskich.
- Pokój: T 1.34
- pawel.gasior@ppuz.edu.pl
- Dyżury

dr Małgorzata Potocka-Mitan
dyrektor Instytutu Nauk Humanistycznych i Turystyki
- Pokój: 344
- malgorzata.potocka@ppuz.edu.pl
- Dyżury
Wtorek | 13:30 | 15:00 |
Sekretariat
Sekretariat

lic. Małgorzata Gozdyra
samodzielny referent ds. administracyjnych
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 08:00 | 16:00 |
Wtorek | 08:00 | 16:00 |
Środa | 08:00 | 16:00 |
Czwartek | 08:00 | 16:00 |
Piątek | 08:00 | 16:00 |
Dział Nauczania - obsługa studenta

mgr Joanna Huzior
samodzielny referent ds. administracyjnych
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 08:00 | 16:00 |
Wtorek | 08:00 | 16:00 |
Środa | 08:00 | 16:00 |
Czwartek | 08:00 | 16:00 |
Piątek | 08:00 | 16:00 |
Plany studiów
Tytuł | Forma |
---|---|
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2021/2022 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2020/2021 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2019/2020 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2018/2019 | Stacjonarne |
Katalog przedmiotów - Sylabusy
Praktyki zawodowe
Procedura praktyki zawodowej
- Wybierz miejsce praktyk z listy placówek, z którymi Uczelnia ma podpisane porozumienie lub (za zgodą opiekuna) wybierz nowe miejsce, którego profil działalności jest zgodny z programem praktyki (będzie to wymagać podpisania porozumienia, które należy odebrać od opiekuna, a następnie zwrócić podpisane przez pracodawcę).
- Skontaktuj się z pracodawcą, wydrukuj kartę zgłoszenia na praktyki oraz przedstaw program praktyki. Uzyskaj wstępną zgodę pracodawcy na odbycie praktyki i ustal jej termin. Wypełnij kartę zgłoszenia na praktyki, uzyskaj podpis pracodawcy.
- Wypełnioną kartę zgłoszenia na praktyki złóż u opiekuna praktyk z ramienia Uczelni.
- Odbierz skierowanie na praktyki u swojego opiekuna praktyk.
- Dostarcz do pracodawcy następujące dokumenty: zaświadczenie o ubezpieczeniu od następstw nieszczęśliwych wypadków; skierowanie na praktyki; program praktyk; w przypadku nowego porozumienia, należy dostarczyć również porozumienie, po podpisaniu przez pracodawcę jeden egzemplarz należy dostarczyć do opiekuna praktyk.
- Po dopełnieniu tych formalności możesz rozpocząć praktykę. Pamiętaj o zrealizowaniu odpowiedniej liczby godzin praktyki (wymiar godzinowy nie może być mniejszy niż ten przewidziany w programie praktyk) oraz programie praktyk, który należy zrealizować, a także o dokumentowaniu przebiegu praktyk w dzienniczku (dzienniczek praktyk należy dokładnie, na bieżąco uzupełniać. Po każdym tygodniu praktyki poproś pracodawcę o złożenie podpisu, stanowiącego potwierdzenie realizowanych zadań).
- Po zakończeniu praktyki poproś pracodawcę o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej.
- Uzupełniony dziennik praktyk (powinien zawierać wszystkie wymagane podpisy i pieczątki) oraz uzupełnioną ankietę ewaluacyjną opatrzoną podpisem i pieczątką zakładu pracy (w zaklejonej kopercie) przekaż opiekunowi praktyk.
Ważne informacje:
- Wszelkie sprawy związane z praktykami należy załatwiać z przydzielonymi opiekunami praktyk
- Praktyka może być odbyta w ramach programu Erasmus – o szczegóły zapytaj opiekuna praktyk
Dokumenty do pobrania
Opiekunowie praktyk w roku akademickim 2021/2022
Regulamin praktyk
Program praktyki instruktorskiej z dnia 19.10.20 r.
Program praktyki managerskiej z dnia 21.10.20 r.
Ogólna lista dostępnych miejsc praktyk
Karta zgłoszenia na praktyki z dnia 31.03.21 r.
Ankieta oceny studenta
Ankieta oceny praktyki zawodowej
Dziennik praktyki instruktorskiej
Dziennik praktyki menadżerskiej
Egzamin dyplomowy
Egzamin dyplomowy odbywa się przed komisją powołaną przez Dyrektora Instytutu. Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym, podczas którego komisja egzaminacyjna weryfikuje efekty uczenia się, osiągnięte przez studenta w trakcie studiów, dlatego też pytania mogą dotyczyć zagadnień z całego okresu studiów. Student odpowiada na trzy pytania, które wcześniej losuje z zestawu pytań przygotowanych przez komisję egzaminacyjną.
Dyplomowanie krok po kroku – instrukcja dla studenta
Przed końcem V semestru otrzymasz pulę zagadnień do egzaminu dyplomowego. Semestr VI przeznacz na szczegółowe opracowanie zagadnień w celu przygotowania się do egzaminu dyplomowego. Podczas nauki możesz liczyć na wsparcie wykładowców, w szczególności opiekuna roku. Nie obawiaj się zadawać pytań.
Najpóźniej w dniu egzaminu dyplomowego musisz złożyć w Dziale Nauczania (pok. 227):
- dziennik praktyk zawodowych – jeżeli nie został złożony wcześniej (dziennik może zostać dostarczony przed egzaminem również pocztą tradycyjną na adres: PPUZ w Nowym Targu, Dział Nauczania pok. 227, ul. Kokoszków 71, 34-400 Nowy Targ);
- wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć, jeżeli takie posiadasz (pobierz). Wniosek może być przesłany w wersji elektronicznej na adres: joanna.huzior@ppuz.edu.pl);
WAŻNE! Brak któregokolwiek z wyżej wymienionych dokumentów oznacza brak możliwości przystąpienia do egzaminu dyplomowego.
PAMIĘTAJ TEŻ, że warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest uregulowanie należności finansowych wobec uczelni oraz zwrotu książek w bibliotece.
Po egzaminie dyplomowym
Po egzaminie dyplomowym otrzymasz zaświadczenie o złożeniu egzaminu dyplomowego, które będzie zawierać ocenę oraz informację o uzyskanym tytule. Zaświadczenie to ma charakter tymczasowy i jest ważne do chwili wystawienia przez Uczelnię oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Jeżeli będziesz potrzebować zaświadczenia o średniej z całości studiów lub średniej za ostatni rok studiów, potrzebnych do rekrutacji na innej uczelni, zwróć się do Działu Nauczania (pok. 227) z drukiem obowiązującym na tej uczelni. Nie odkładaj tego na ostatnią chwilę, ponieważ druk podpisuje Dyrektor Instytutu, który ma mnóstwo obowiązków.
Dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów jest dyplom wraz z suplementem. Suplement do dyplomu odbierzesz w pok. 227, a dyplom w pok. 226.
Jeżeli będziesz potrzebować dodatkowy dyplom w języku angielskim, złóż w Dziale Nauczania podanie z prośbą o wydanie takiego dyplomu. Szczegółowe informacje uzyskasz pod nr tel. (18) 26-10-700.
Dokumenty do pobrania
Regulamin egzaminu dyplomowego
Regulamin studiów PPUZ w Nowym Targu
Katalog osiągnięć studenta wpisywanych do suplementu
Wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim do dnia obrony (pdf,word)
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim po obronie (pdf,word)