- profesor
Masz pytania? Potrzebujesz pomocy? Skontaktuj się!
Sekretariat
tel. 18 26 10 726
ip@ppuz.edu.plDział Nauczania
tel. 18 26 10 734
dos@ppuz.edu.pl
HomeKandydatKierunki studiówStudia I stopniaRatownictwo medyczne
Uczelnia
Ratownictwo medyczne
Kierunek studiów
Ratownictwo medyczne
Studia I stopnia (licencjackie), 6 semestrów (3-letnie), tryb stacjonarny (dzienny), profil praktyczny
Absolwent kierunku ratownictwo medyczne jest przygotowany do pracy w jednostkach Państwowego Ratownictwa Medycznego (PRM). To ratownik medyczny – jako pierwsza wykwalifikowana osoba udziela świadczeń zdrowotnych w ramach tzw. opieki przedszpitalnej.
Studenci ratownictwa medycznego zdobywają wiedzę teoretyczną z zakresu nauk podstawowych, behawioralnych, społecznych oraz klinicznych. Zajęcia praktyczne odbywają się w specjalistycznych laboratoriach na terenie uczelni oraz w podmiotach leczniczych zlokalizowanych w Nowym Targu, Zakopanem oraz Krakowie. Ćwiczenia są prowadzone metodą symulacji medycznej z wykorzystaniem realnego sprzętu i aparatury medycznej dostępnej w Monoprofilowym Centrum Symulacji Medycznej na Uczelni oraz w Zespołach Ratownictwa Medycznego.
Przy kierunku ratownictwo medyczne działa Koło Naukowe Ratownik. Podczas spotkań studenci poszerzają swoją wiedzę i umiejętności, przygotowują konferencje naukowe, współpracują ze służbami ratowniczymi, organizują i biorą udział w imprezach ratowniczych oraz promują uczelnię, a także cieszą się życiem studenckim.
Perspektywy zawodowe
Wszystko, co musisz wiedzieć
Absolwenci kierunku znajdują pracę w zespołach wyjazdowych ratownictwa medycznego, w szpitalnych oddziałach ratunkowych, izbach przyjęć, oddziałach szpitalnych, w jednostkach GOPR, TOPR, WOPR, w jednostkach samorządowych, wojskowych, na stanowiskach administracyjnych, mogą prowadzić szkolenia z pierwszej pomocy, promocji zdrowia czy edukacji zdrowotnej. Ratownik medyczny może także podjąć studia II stopnia (na wybranych kierunkach), doskonalić się zawodowo na studiach podyplomowych, kursach, szkoleniach.

Kadra dydaktyczna
Nasz zespół
- wykładowca
- starszy wykładowca
- kierownik Zakładu Ratownictwo Medyczne
- /koordynator kierunku ratownictwo medyczne
- /starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- starszy wykładowca
- wykładowca
- instruktor
- instruktor
- instruktor
- wykładowca
- wykładowca
- wykładowca
Nauczyciele akademiccy
Wysoki poziom kształcenia zapewniają specjaliści z obszaru nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk farmaceutycznych, a także nauk społecznych i humanistycznych. Tworzą ją lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni, chemicy, farmaceuci i psychologowie.

prof. dr hab. Waldemar Hładki
profesor
Wykształcenie
- Tytuł naukowy profesora otrzymał w 2012 r. w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- W 2005 r. uzyskał habilitację w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- W 1994 r. obronił doktorat w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- W 1982 r. ukończył studia medyczne na Wydziale Lekarskim Akademii Medycznej w Krakowie.
Doświadczenie zawodowe
- Po studiach medycznych rozpoczął pracę jako asystent w III Katedrze i Klinice Chirurgii Ogólnej.
- Z Wydziałem Lekarskim Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego był związany zawodowo do roku 2017.
- Obecnie jest profesorem zwyczajnym na wydziale Lekarskim i Nauk o Zdrowiu w Akademii Krakowskiej im. Frycza Modrzewskiego w Krakowie oraz profesorem zwyczajnym w Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej w Nowym Targu.
- Jest autorem ponad trzystu czterdziestu publikacji naukowych i autorem czterech podręczników medycznych.
Działalność artystyczna
- W latach 1979-1981 brał czynny udział w działalności studenckiego klubu „Bakcyl“ Akademii Medycznej w Krakowie.
- Prowadził studenckie giełdy piosenki i wieczory piosenki studenckiej, śpiewał i akompaniował na gitarze, organizował występy zespołów muzycznych w klubie (m. in. zespół Maanam i zespół Pod Budą).
- Zadebiutował poetycko wierszem „Zapach Wiosny“ w 1992 r. opublikowanym w Gazecie Lekarskiej.
- Od 1991 r. jest członkiem Unii Polskich Pisarzy Lekarzy (UPPL), od 2015 r. pełni funkcję Prezesa UPPL. W 2015 r. założył stronę internetową uppl.pl, którą prowadzi, od 2017 r. jest także kustoszem Biblioteki UPPL, którą założył i zorganizował.
- Od 2000 r. należy do Światowej Unii Pisarzy Lekarzy. W latach 1999-2003 był członkiem Zarządu Głównego Unii.
- Jest członkiem Oddziału Warszawskiego Związku Literatów Polskich.
- Od 2014 r. jest członkiem Krakowskiego Stowarzyszenia Siwobrodych Poetów.
- W ramach literacko-artystycznej współpracy od 2017 r. jest także członkiem Klubu Literacko-Artystycznego Teatru Poezji Stygmator, a także grupy Literackiej Wolny Eter i Gdańskiego Klubu Poetów.
- Jest członkiem Kapituły Medalu im. Kazimierza Lewandowskiego, Kapituły medalu im. Jana z Ludziska i Kapituły medalu im. Szymona Szymonowica.
- W latach 2015-2019 współtworzył, współorganizował, prowadził koncerty i występował w krakowskiej piwnicy artystycznej hotelu Pod Różą.
- Od 2016 roku jest współorganizatorem Międzynarodowej Warszawskiej Jesieni Poezji. Jest także twórcą i prowadzącym salonik literacko-muzyczny „Cztery Pory Roku“ przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Krakowie. Jest również organizatorem klubu lekarza Piwnica u Medyków Konsylium przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Krakowie (2019-2020).
- Fundator pamiątkowej tablicy poświęconej Tadeuszowi Boyowi Żeleńskiemu umieszczonej na ścianie kamienicy nr 11 A przy ul. Krupniczej w Krakowie oraz kamiennego obelisku i tablicy pamiątkowej na stulecie ZLP i w hołdzie Stefanowi Żeromskiemu, a także ławeczki literackiej UPPL w Ciekotach – Centrum Edukacji i Kultury „Szklany Dom”.
- Jest członkiem jury ogólnopolskich konkursów poetyckich : „Przychodzi wena do lekarza” i “Puls słowa.”
- Zainteresowania i pasje profesora Waldemara Hładkiego to podróże, historia literatury i sztuki, muzyka, malarstwo, architektura, etnografia, przyroda. Odwiedził 62 kraje świata. Należy do National Geographic Society. Refleksje i przeżycia ze swoich podróży, tych dalekich i bliskich, w głąb siebie, zapisuje słowem na papierze. Swoje wiersze prezentuje podczas licznych wieczorów poetyckich oraz w audycjach radiowych, ponadto podczas swoich licznych podróży recytował swoje wiersze na spotkaniach poetyckich w różnych zakątkach świata: pod murami twierdzy Inków Sacsayhuaman w Peru, pod skalnymi galeriami świętej góry Uluru w Australii, na Wyspie Wielkanocnej, w Kioto, w Luang Prabang – dawnej stolicy Laosu, czy na Alasce.
- Fotografuje, filmuje, śpiewa piosenkę literacką akompaniując sobie na gitarze. Ma w swoim dorobku artystycznym wiele koncertów z piosenką literacką w tle.Tworzy projekty impulsjonistyczne (poezja, obraz, muzyka).
Nagrody i wyróżnienia
- Jest zdobywcą nagród: I, II, III miejsca m.in. na ogólnopolskich konkursach poetycko-prozatorskich „Puls Słowa“ w latach 2011, 2012, 2013 i 2014 i 2021.
- Jest laureatem medalu im. Macieja Józefa Brodowicza – barda „Wesołej“, medalu im. Aleksandra Kremera oraz Medalu im. Stanisława Grochmala za działalność poetycką i kulturalną na rzecz środowiska zawodów medycznych.
- W marcu 2017 roku został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczeniem Zasłużony dla Kultury Polskiej.
- Posiada honorową odznakę Zasłużony dla Związku Literatów Polskich.
- waldemar.hladki@ppuz.edu.pl

dr Maria Luba
starszy wykładowca
Wykształcenie
- W 2007 r. uzyskała stopień doktora nauk medycznych w Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego;
- W 2017 r. uzyskała tytuł specjalista geriatra;
- W 1995 r. uzyskała tytuł specjalista chorób wewnętrznych.
Doświadczenie
- Od 2002 r. prowadzi zajęcia w Podhalańskiej Państwowej Uczelni Zawodowej.
- W latach 1999 – 2020 była ordynatorem Oddziału Chorób Wewnętrznych w Szpitalu Miejskim w Rabce-Zdroju.
- Od 2021 r. jest ordynatorem Oddziału Medycyny Paliatywnej w Szpitalu Miejskim w Rabce-Zdroju.
Jako lekarz z wieloletnim doświadczeniem praktycznym, w swojej pracy ze studentami, poza przedstawianą teorią, kładzie szczególny nacisk na praktyczne aspekty przekazywanej wiedzy. Prowadzi wykłady z następujących przedmiotów: choroby wewnętrzne z elementami onkologii, kardiologia, neurologia, gerontologia, podstawy onkologii klinicznej. Prowadzi ćwiczenia ze studentami w Oddziale Chorób Wewnętrznych w Szpitalu Miejskim w Rabce-Zdroju.
- maria.luba@ppuz.edu.pl

dr n. med. Dorota Ogonowska
kierownik Zakładu Ratownictwo Medyczne, koordynator kierunku ratownictwo medyczne, starszy wykładowca
- Pokój: 435
- 18 26 10 726 wew.435
- dorota.ogonowska@ppuz.edu.pl
- Dyżury
Czwartek | 12:00 | 14:00 |

mgr Jakub Czerwiec
wykładowca
Wykształcenie
- Ukończył studia magisterskie na kierunku zdrowie publiczne (specjalizacja: medycyna ratunkowa i zarządzanie kryzysowe) na Uniwersytecie Medycznym w Łodzi.
- Absolwent studiów licencjackich na kierunku ratownictwo medyczne PWSZ w Nowym Sączu.
Doświadczenie zawodowe
- Ratownik medyczny pracujący w jednostkach Państwowego Systemu Ratownictwa Medycznego (SOR/ZRM) (od 2014 roku).
- Ratownik górski Grupy Podhalańskiej GOPR (od 2012 roku).
- Instruktor Advanced Cardiovascular Life Support (ACLS) – American Heart Association (AHA).
- Organizator szkoleń z zakresu medycyny ratunkowej oraz ultrasonografii POCUS.
- jakub.czerwiec@ppuz.edu.pl

mgr Alicja Diak
instruktor
Wykształcenie
- Obecnie doktorantka Wydziału Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Ukończyła studia magisterskie na kierunku pielęgniarstwo na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa anestezjologicznego i intensywnej opieki.
Doświadczenie
- Jako pielęgniarka pracuje na oddziale: intensywnej terapii, bloku operacyjnym, intensywnym nadzorze oraz kardiologii.
- Ukończyła liczne kursy specjalistyczne, kwalifikacyjne i dokształcające.
- alicja.diak@ppuz.edu.pl
Sekretariat
Sekretariat Instytutu Medycznego

mgr Urszula Potaczek
starszy specjalista ds. administracyjnych
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 09:00 | 15:00 |
Wtorek | 07:00 | 14:00 |
Środa | 09:00 | 15:00 |
Czwartek | 07:00 | 14:00 |
Piątek | 09:00 | 15:00 |
Dział Nauczania - obsługa studenta

mgr Marta Borowicz
samodzielny referent ds. administracyjnych
- Godziny otwarcia
Poniedziałek | 08:00 | 16:00 |
Wtorek | 08:00 | 16:00 |
Środa | 08:00 | 16:00 |
Czwartek | 08:00 | 16:00 |
Piątek | 08:00 | 16:00 |
Harmonogram Zajęć
Tytuł | Rok | Forma |
---|---|---|
Harmonogram zajęć ratownictwo medyczne | 2021/2022 | Stacjonarne |
Terminy egzaminów i zaliczeń w sesji zimowej | 2021/2022 | Stacjonarne |
Podział na grupy
Plany studiów
Tytuł | Forma |
---|---|
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2021/2022 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2020/2021 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2019/2020 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2018/2019 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2017/2018 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2016/2017 | Stacjonarne |
Cykl kształcenia rozpoczynający się od roku akademickiego 2016/2017 | Niestacjonarne |
Katalog przedmiotów - Sylabusy
Praktyki zawodowe
Opiekun dydaktyczno-wychowawczy praktyk:
- mgr Alicja Diak, godziny przyjęć – czwartek: 9.00-10.00, p. 321, tel. (18) 26 10 726 wew. 321
- mgr Patrycja Plewa, godziny przyjęć – czwartek: 9.00-10.00, p.321, tel. (18) 26 10 726 wew. 321
Procedura realizacji praktyk:
- Wybierz zakład pracy.
- Wypełnij kartę zgłoszenia na praktyki i skontaktuj się z pracodawcą: uzyskaj zgodę na odbycie praktyki, ustal termin i czas trwania praktyki.
- Złóż kartę zgłoszenia na praktyki na Uczelni, p.423.
- Odbierz z Uczelni (p.423) skierowanie na praktyki, dziennik praktyk oraz ewentualnie porozumienie między Uczelnią a zakładem pracy.
- Dostarcz skierowanie (i porozumienie) na praktyki do pracodawcy. Pracodawca podpisuje oba egzemplarze porozumienia, jeden wraca na Uczelnię.
- Rozpocznij praktykę.
- Uzupełnij dziennik praktyk, zdobądź niezbędne podpisy.Uzupełniony dziennik złóż na Uczelni w pokoju 227.
Forma zaliczenia praktyk:
- obecność 100%;
- każdy student otrzymuje dziennik praktyk, który obowiązuje przez cały okresu studiów na PPUZ;
- aby otrzymać zaliczenie z praktyk należy mieć uzupełniony dziennik praktyk, opatrzony kompletem pieczątek i podpisów osoby do tego upoważnionej z placówki, w której odbywało się praktyki;
- ocenę za praktykę wystawia opiekun praktyk z ramienia PPUZ.
Dokumenty do pobrania
- Regulamin zajęć praktycznych/klinicznych i praktyk zawodowych
- Karta zgłoszenia na praktyk
- Podanie o zmianę terminu realizacji praktyk
- Zwolnienie z praktyk- dotyczy studentów pracujących w zawodzie związanym z kierunkiem studiów, którego zakres czynności pokrywa się z programem praktyki w danym semestrze. Przed planowaną praktyką zawodową należy złożyć:
- Podanie o zwolnienie z praktyk
- Zaświadczenie od pracodawcy o aktualnym zatrudnieniu.
Studenci, których podania o zwolnienie z praktyk zostaną pozytywnie rozpatrzone muszą złożyć uzupełniony dziennik praktyk – jest to warunek konieczny do zaliczenia semestru.
Program praktyk :
Warunki odbywania praktyk
Podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
- Student zapoznaje się z zespołem ratowniczym oraz z jego organizacją w poszczególnych dziedzinach ratownictwa straży pożarnej. Poznaje zadania w poszczególnych sekcjach ratowniczych, zagrożenia pożarowe oraz sposoby ratowania ludzi i zwierząt przed skutkami zagrożenia pożarowego, a także metody lokalizowania źródła niebezpieczeństwa, procedury gaszenia pożaru oraz organizowanie walki z klęskami żywiołowymi. Ponadto uczy się oceniać rozmiar katastrof technicznych z wykorzystaniem sprzętu ratowniczego w różnych sytuacjach.
- Po odbytych praktykach student będzie wiedział jak funkcjonują Jednostki Ratowniczo-Gaśnicze (JRG), będzie znał taktyki i działania podejmowane przez jednostki gaśnicze Państwową Straż Pożarną, będzie znał wyposażenie techniczne i metody organizacji akcji ratowniczej w PSP oraz zasady prowadzeniem ewakuacji i dekontaminacji z użyciem najnowszego systemu łączności.
Tabela 1. Czas realizacji praktyk zawodowych w roku akademickim 2016/2017 dla I roku
Rok studiów | I rok | |
Tryb studiów | stacjonarne | niestacjonarne |
Termin realizacji | 01.07 – 14.09.2017 | 01.07 – 14.09.2017 |
W wymiarze godz. | 40 | 40 |
Miejsce praktyki | PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA | |
OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA |
Medyczne Czynności Ratunkowe
- Student zapoznaje się z organizacją SOR i topografią szpitala, pod opieką osoby odpowiedzialnej uczestniczy w czynnościach medycznych.
Rok studiów | I rok | |
Tryb studiów | stacjonarne | niestacjonarne |
Termin realizacji | 01.07 – 14.09.2017 | 01.07 – 14.09.2017 |
W wymiarze godz. | 80 | 80 |
Miejsce praktyki | SOR Z ZESPOŁAMI RATOWNICTWA MEDYCZNEGO | |
SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY | ||
POGOTOWIE RATUNKOWE |
Stacja dysponenta zespołów ratownictwa medycznego
- Praktyki pozwalają zdobyć cenne doświadczenie zawodowe niezbędne w pracy ratownika medycznego. Student zapoznaje się z zasadami funkcjonowania i prowadzenia dokumentacji medycznej w zespole i u dysponenta ratownictwa medycznego, a także uczy się korzystać ze sprzętu ratowniczego oraz leków, które są w wyposażeniu ambulansów. Ponadto student bierze udział w wyjazdach interwencyjnych ambulansów oraz w medycznych czynnościach ratunkowych. Praktykant poznaje zasady pracy dyspozytora medycznego oraz przyjmuje wezwania pod nadzorem dyspozytora.
Szpitalny Oddział Ratunkowy
- Student poznania zasady funkcjonowania wszystkich obszarów Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz wymagania sanitarno-epidemiologiczne. Zapozna się z zasadami prowadzenia dokumentacji medycznej w SOR. Będzie korzystał ze sprzętu ratowniczego oraz leków. Praktykant poszerzy wiedzę oraz umiejętności z zakresu podstawowych technik medycznych oraz umiejętności oceny podstawowych funkcji życiowych pacjentów.
Tabela 2. Czas realizacji praktyk zawodowych w roku akademickim 2016/2017 dla II roku
Rok studiów | II rok | |
Tryb studiów | stacjonarne | niestacjonarne |
Termin realizacji | 01.07 – 14.09.2017 | 01.07 – 14.09.2017 |
W wymiarze godz. | 80 h + 160 h | 80 h + 160 h |
Miejsce praktyki I | ZESPOŁY WYJAZDOWE (80 h) | ZESPOŁY WYJAZDOWE (80 h) |
Miejsce praktyki II | SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY (160h) | SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY (160h) |
Egzamin dyplomowy
Warunkiem przystąpienia do egzaminu dyplomowego jest uzyskanie zaliczenia semestru i złożenie poprawnie uzupełnionego dziennika praktyk zawodowych.
Do dnia obrony można złożyć wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć (jeżeli student takie posiada). Wniosek można przesłać w wersji elektronicznej na adres: marta.borowicz@ppuz.edu.pl – pobierz
Osoby, które nie będą przystępowały do egzaminu dyplomowego w pierwszym terminie (lipcu), proszone są o zgłoszenie takiej informacji pod nr (18) 26-10-733 lub w Dziale Nauczania – Obsługa Studenta pok. 227.
Po obronie
Po obronie pracy dyplomowej student może odebrać zaświadczenie o złożeniu egzaminu dyplomowego wraz z oceną i uzyskanym tytułem. Zaświadczenie wydaje się tymczasowo – do chwili wystawienia przez Uczelnię oryginału dyplomu ukończenia studiów wyższych.
Dokumentem potwierdzającym ukończenie studiów jest dyplom wraz z suplementem.
Suplement do dyplomu należy odebrać w pok. 227, dyplom – w pok. 226. Dokumenty można odebrać po 30 dniach od terminu obrony.
Jeżeli potrzebujesz dodatkowy dyplom w języku angielskim, złóż w Dziale Nauczania podanie z prośbą o wydanie takiego dyplomu. Szczegółowe informacje uzyskasz pod nr tel. (18) 26-10-700.
Informujemy również, że studenci przystępujący do obrony zobowiązani są do uregulowania należności finansowych wobec uczelni oraz zwrotu książek w bibliotece.
Dokumenty do pobrania
Regulamin egzaminu dyplomowego
Wniosek o wpisanie do suplementu nagród i osiągnięć
Katalog osiągnięć studenta wpisywanych do suplementu
Zagadnienia:
Procedury w chorobach wewnętrznych
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim do dnia obrony (pdf,word)
Podanie do Działu Nauczania o wydanie dyplomu i suplementu w języku angielskim po obronie (pdf,word)